Tai Chi Chuan

 

yin-yangVær som et bjerg og bevæg dig som en flod”. Sådan beskriver en af de gamle Tai Chi mestre, hvad der efterstræbes når man udøver Tai Chi.

At være som et bjerg er at være rolig. Når du begynder at lære Tai Chi, vil du opleve en større indre ro. Bevægelsernes langsomme tempo vil lige så stille få tankerne til at falde til ro, da Tai Chi er meditation i bevægelse.

Bevæg dig som en flod er at være i balance og at være smidig. Daglig træning vil gøre dig smidig og gennem de langsomme bevægelser vil din balance gradvist blive styrket.

Tai Chi Chuan (i daglig tale Tai Chi) stammer fra det gamle Kina og er skabt af munken Chang San Feng. Det er blevet anvendt som kampkunst. I dag bruges det mest som en kombineret motions-  og meditationspraksis.

Kampkunstelementet er dog bevaret, da det er med til at udvikle os som mennesker. I dag slås vi ikke med en ydre fjende, men med de ”indre fjender”, som er vores gamle personlige mønstre, der ikke længere gavner os. Ved hjælp af Tai Chi bevægelserne bliver vi konfronteret med vores egne skygger og lærer derved os selv bedre at kende.

Tai Chi gavner helbredet. Allerede efter kort tid vil du mærke et forøget velvære, dit sind bliver lettere, din balance bliver bedre og dit immunforsvar bliver styrket. Bevægelserne har ikke mindst en gavnlig effekt på hjertet, fordøjelsen og åndedrættet.